ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

«فشار» بر سینماگران حامی ترانه علیدوستی؛ تداوم بازداشت «در سلول انفرادی»

در حالی که بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، همچنان در رسانه‌های جهان بازتاب دارد، گزارش‌ها حاکی از انتقال او به سلول انفرادی و همچنین فشار بر هنرمندان برای جلوگیری از تجمع آنان مقابل زندان اوین است.

چهارمین روز پیاپی از تجمع مقابل زندان اوین برای آزادی ترانه علیدوستی

جمعی از هنرمندان، بستگان و دوستان ترانه علیدوستی روز چهارشنبه برای چهارمین روز پیاپی برای پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی و درخواست برای آزادی او مقابل زندان اوین در شمال تهران تجمع کردند.

بابک کریمی، رضا درمیشیان، رضا اخلاقی‌راد، سپیده ابطحی، مینا اکبری، مهسا ابراهیم‌زادگان، ثمین مهاجرانی و نادره حکیم الهی (مادر ترانه) از جمله حاضران در این تجمع بودند.

اما همزمان سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان، در حساب توئیتر خود نوشت: «از دیشب تماس‌های تهدیدآمیز با هنرمندان تجمع‌کننده شروع شده است و امروز هم نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان هشدار دادند که با خشونت بازداشت خواهند شد.»

به نوشته خانم میرشمسی، ترانه دیشب با پدرش تماس گرفته و گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوین «همچنان در سلول انفرادی» است.

همچنین در حالی که پیشتر اعلام شده بود که ترانه علیدوستی از خانواده خود درخواست دارو کرده، این دستیار کارگردان افزود: «خانواده نمی‌دانند که آیا داروهای ترانه به دستش رسیده یا نه و او در تماس تلفنی خود توضیحی در این باره نداد.»

به گفته خانم میرشمسی، ترانه علیدوستی به بیماری‌هایی از جمله «ترس از فضای بسته» مبتلا است و تداوم بازداشت او در سلول انفرادی «یک شکنجه سفید است».

بازداشت ترانه علیدوستی در روز شنبه گذشته موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

علاوه بر تجمع گروهی از سینماگران مقابل زندان اوین، جشنواره‌های بین‌المللی فیلم جهان نیز خواستار آزادی این بازیگر مطرح سینمای ایران شده‌اند.

بازداشت این بازیگر سینما پس از آن صورت گرفت که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران، سینماگران معترض را صراحتا به «برخورد قضایی» تهدید کرد.

اصغر فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران، با اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی اعلام کرد که اگر این بازیگر مجرم است «ده‌ها میلیون» ایرانی دیگر نیز مجرم هستند.

آقای فرهادی روز سه‌شنبه در حساب اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خانم علیدوستی نوشت: «او به خاطر حمایت به‌حق از هموطنان خود و مخالفت با حکم‌های ناعادلانه در زندان است. اگر این حمایت‌ها جرم است، ده‌ها میلیون نفر در این سرزمین مجرمند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم کرد و در کنفرانس خبری اظهار داشت: «ما بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه خانم علیدوستی نیز به صف هزاران ایرانی دیگر می‌پیوندد که صرفاً به دلیل اعتراض مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند.»

قوه قضائیه «لغو حکم» اعدام قره‌حسنلو را تکذیب کرد: «هنوز حکم قطعی صادر نشده»

مرکز رسانه قوه قضائیه روز چهارشنبه، ۳۰ آذرماه، با این ادعا که «هنوز حکم قطعی صادر نشده»، نامه‌نگاری یک چهره‌ سیاسی برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در اعتراضات کرج، را «فاقد موضوعیت» عنوان کرد.

این نهاد مدعی شده است که پرونده متهمان روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج، «در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه

این مرکز در حالی در بیانیه خود می‌گوید که هنوز حکم قطعی برای این پزشک «صادر نشده» که پیشتر اعلام شده بود حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، در بیمارستان و در شرایطی که وی جراحی داشته، به او رسما ابلاغ شده است.

این مرکز همچنین اخباری را که برای دیگر متهمان این پرونده نیز حکم صادر شده «شایعه» عنوان کرده است.

این در حالی است که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۱۵ آذر به طور رسمی اعلام کرد که برای پنج تن از متهمان این پرونده به اتهام «فساد فی‌الارض» حکم اعدام صادر شده است.

تکذیبیه مرکز رسانه قوه قضائیه ساعتی پس از آن منتشر شد که روزنامه اعتماد صبح چهارشنبه از لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در اعتراضات کرج، با درخواست یکی از «شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور» خبر داد.

روزنامه اعتماد به نام «شخصیتی» که لغو حکم اعدام را در نامه‌ای از «مقامات عالی» جمهوری اسلامی خواستار شده اشاره نکرده، اما نوشته بود که او در گفت‌وگو با اعتماد «نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تائید کرد.»

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی، از علی خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم به عنوان «مقامات عالی» نام برده می‌شود.

روزنامه اعتماد وعده داده است که انتشار جزئیات این خبر را به بعد از انتشار اصل خبر از مجاری رسمی موکول می‌کند.

با این که به نام این فرد سیاسی اشاره‌ای نشده، اما گمانه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر نامه‌نگاری علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی که خود متخصص کودکان است، منتشر شده است.

تصاویری از این پزشک در حالی که آثار شکنجه بر بدن وی هویدا بود، در بیمارستان منتشر شد و اعلام شد که حکم اعدام وی نیز در بیمارستان و در حالی که جراحی داشت، به وی ابلاغ شده بود.

در همین حال فاطمه قره‌حسنلو، خواهر دکتر قره‌حسنلو، نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد تائید کرده که «حکم اعدام» در بیمارستان به دست برادرش داده شده و وی در ابتدای پرونده، اجازه حضور هیچ وکیلی «نه تعیینی و نه تسخیری» را نداشته است.

خانم قره‌حسنلو در این مصاحبه که روز چهارشنبه منتشر شد تاکید کرده است که «هیچ مدرکی علیه حمید وجود ندارد و حتی یک خط اعتراف هم علیه خود ننوشته است.»

وی افزود که فرزانه، همسر برادرش، «تحت شرایط خاص علیه حمید اعتراف نوشته» است. پیشتر هم خبری منتشر شده بود مبنی بر این که همسر این پزشک تحت فشار به اقرار علیه همسر خود مجبور شده است.

خانم قره‌حسنلو از «ممنوع‌الملاقات» بودن برادرش و ادامه حضور وی در بیمارستان خبر داده و گفته که وی به دلیل «برخورد تندی» که هنگام بازداشت با او و خانواده‌اش صورت گرفته، «وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد.»

اشاره بورل به احتمال احیای برجام؛ تاکید بر ضرورت پایان «سرکوب داخلی» در ایران

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید روز سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در اردن دیدار و ‌گفت‌وگو کرد.

دیدار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در اردن - سه‌شنبه ۲۹ آذر

بورل در توئیتی نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و بر اساس مذاکرات وین برجام را دوباره برقرار کنیم.»

او همچنین گفته است که این دیدار در بحبوحه وخامت روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا انجام شد و در آن «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تاکید شد.»

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند بیش از ۵۰۰ نفر از زمانی که اعتراضات اخیر پس از مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، جان باخته‌اند.

اظهارات آقای بورل درباره احتمال احیای توافق هسته‌ای برجام در حالی است که به گزارش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، شنبه گذشته در واشنگتن، گروهی از ایرانیان معترض در مقابل کاخ سفید از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستند که با جمهوری اسلامی توافق نکند.

مخالفان برجام می‌گویند که این توافق می‌تواند منابع مالی بیشتری را در اختیار جمهوری اسلامی برای سرکوب در داخل و حمایت از گروه‌های تروریستی در خارج قرار دهد.

حامیان برجام گفته‌اند که این توافق «بهترین روش» برای جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای است.

فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر هنرمندان برای انجام فعالیت‌های هنری

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته که نهادهای امنیتی «مرتب پیگیری می‌کنند» تا فعالیت‌های هنری «به صورت عادی» برگزار شوند.

محمدمهدی اسماعیلی گفت «زمانی مشکل از سمت ما است. می‌گوییم مجوز نمی‌دهیم. اما در حال حاضر اصرار می‌کنیم که همه مجوز بگیرند.»

کنسرت ارکستر مجلسی ایران (آرشیو)

وزیر ارشاد دولت رئیسی افزود «گروه‌های فشاری که توسط شبکه‌های اجتماعی درست شده‌اند» اجازه فعالیت عادی به هنرمندان را نمی‌دهند.

وزیر ارشاد روز ۲۲ آذر گفته بود که «هیچ محدودیتی» برای آغاز فعالیت‌های هنری وجود ندارد و از افراد فعال در عرصه موسیقی «خواهش» کرده بود تا فعالیت خود را آغاز کنند.

در فضای مجازی گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این که از شماری از هنرمندان «تعهد» گرفته شده است که تا پایان سال تعداد مشخصی کنسرت برگزار کنند.

چند روز پیش امیر مقاره، خواننده گروه «ماکان بند»، نیز پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و سپس آزاد شد. گفته می‌شود دلیل این بازداشت علاوه بر حمایت این هنرمند از اعتراضات سراسری ایران، واکنش منفی او به درخواست برگزاری کنسرت وزیر ارشاد بوده است.

روزنامه شرق در تاریخ ۲۳ آبان گزارش داد که بیش از صد هنرمند سینما، تئاتر و موسیقی در پی اعتراضات اخیر در ایران بازداشت و یا ممنوع‌الخروج شده‌اند.

این در حالی است که شمار واقعی افراد ممنوع‌الخروج و یا ممنوع‌الکار مشخص نیست.

اصرار وزیر ارشاد برای برگزاری برنامه‌های هنری عمدتا واکنش‌ منفی هنرمندان را در پی داشته است.

روزبه بمانی، ترانه‌سرا و خواننده، در اینستاگرام خود نوشت: «موسیقی از نگاه امثال شما تا بوده حرام بوده یا ممنوع یا مبتذل. یکباره چه شده که برای اجرای کنسرت از اهالی این هنر خواهش می‌کنید؟ آن هم بی‌محدودیت برای وزارتخانه‌ای که این سالها وزارت محدودیت بوده است.»

آقای بمانی تأکید کرد برای کسانی مانند او که بیش از ۱۰ سال از عمرشان به «محدودیت و ممنوعیت» گذشته است، بیکاری این چند ماه و ماه‌های پیش‌رو، «شرافتمندانه‌ترین» کاری بوده که انجام داده‌اند.


وزیر ارشاد در شرایطی خواستار ازسرگیری کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری شده است که توماج صالحی و یاسین صیدی، دو خواننده رپ، بازداشت شده‌اند و هر دو به اتهام «محاربه» در خطر اعدام قرار دارند.

عده‌ای از کاربران نوشته‌اند که حتی اگر کنسرتی برگزار شود بلیت نخواهند خرید. هرچند عده‌ای دیگر معتقدند برگزاری کنسرت فرصتی برای تجمع اعتراضی است.

خارج‌شدن ناگهانی ماشین گلزنی پرسپولیس از ایران

ساعاتی پس از خارج‌شدن ناگهانی یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی تیم پرسپولیس از ایران اعلام شد که او نه به دلیل بیماری همسرش که « به دلایل دیگری» ایران را ترک کرده است.

هم‌زمان برخی گزارش‌ها حاکی از نگرانی‌های امنیتی این بازیکن در پی هشدار دولت هلند به اتباع خود و محدودیت‌ در برقراری ارتباط آنلاین با خانواده‌اش به‌دلیل وضعیت اینترنت ایران است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم و طبق اعلام باشگاه پرسپولیس، لوکادیا به مدیران باشگاه گفته بود به‌دلیل مشکلات خانوادگی و بیماری همسرش باید ایران را ترک کند که در نهایت مقاومت مدیران تیم نتیجه نداد و او در آستانه بازی مهم شهرآورد پایتخت، ایران را سریع و ناگهانی ترک کرد.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در بیش از سه ماه گذشته، دیگر کشورهای اروپایی مثل آلمان، فرانسه و بلژیک هم خواهان خروج فوری شهروندان‌شان از ایران شده‌اند.

به‌نوشته تسنیم، مدیران پرسپولیس گفته‌اند همسر این بازیکن بیمار نیست و احتمالاً دلایل دیگری وجود داشته که از آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

بر اساس نامه‌ای که وکیل لوکادیا در اختیار باشگاه پرسپولیس قرار داده، این بازیکن از باشگاه درخواست ۴۸ ساعت مرخصی اضطراری کرده و علی‌رغم اصرار مسئولان باشگاه برای این‌که حداقل تا بازی شهرآورد صبر کند، او نپذیرفته و از ایران خارج شده است.

باشگاه پرسپولیس اعلام کرده که لوکادیا تا ۴۸ ساعت آینده باید به ایران برگردد و اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد، باشگاه پرسپولیس از این بازیکن به فیفا شکایت خواهد کرد.

یورگن لوکادیا از مهره‌های مهم تیم پرسپولیس است که به او لقب «ماشین گلزنی» داده‌اند.

از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور و سرکوب شدید و خشن این اعتراضات، شمار بسیاری از اتباع غیرایرانی در پی هشدارهای امنیتی دولت‌های متبوع خود از ایران خارج شده‌اند و شمار بسیاری نیز برنامه سفر به ایران را لغو کرده‌اند.