ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

تجدید زمان رسیدگی به پرونده وکیل خانواده مهسا امینی

جلسە دادگاه رسیدگی بە پروندە صالح نیکبخت، وکیل خانوادە ژینا مهسا امینی، کە مقرر بود در تاریخ ۱۰ مرداد برگزار شود و بە دلیل مشکلات اداری بە تعویق افتادە بود، در تاریخ ۷ شهریور در شعبە ٢٨ دادگاە انقلاب اسلامی تهران بە ریاست قاضی عموزاد برگزار خواهد شد.

یک منبع مطلع از روند دادرسی این پروندە در گفتگو با شبکه حقوق بشر کردستان گفت: آقای نیکبخت با شکایت وزارت اطلاعات و بە اتهام «فعالیت تبلیغی علیە نظام» از طریق انجام مصاحبە با رسانەهای داخلی و خارجی و اعتراض به نظریه کارشناسی کمیسیون پزشکی قانونی درباره مرگ ژینا امینی مورد محاکمە قرار خواهد گرفت.

بە گفتە این منبع، شاکی پروندە وزارت اطلاعات بودە و ٩ فقرە مصاحبە این وکیل دادگستری در طول چهار سال گذشتە، از ١٣٩٨ تا ١٤٠٢، بە عنوان مصادیق و مستندات اتهامی در پروندە درج شدە است.

بە گفتە این منبع، با توجە بە نزدیک بودن سالگرد ژینا امینی و پیش‌بینی شروع مجدد اعتراضات مردمی در سالگرد کشتە شدنش، نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند با اعمال سختگیری و ایجاد فضای رعب و وحشت از وقوع هرگونە حرکت اعتراضی جدید جلوگیری کنند. 

بە نظر می‌رسد پروندەسازی برای صالح نیکبخت نیز که حاضر به پذیرش نظریه کارشناسی کمیسیون پزشکی قانونی نشده و بر تشکیل جلسه با حضور پزشکان معرفی شدە از سوی خانواده مهسا اصرار دارد، در همین راستا صورت گرفتە است.

وی افزود: وزارت اطلاعات در متن شکایت خود اعلام کرد کە از نظر آنان آقای صالح نیکبخت در تشویق خانوادە مهسا امینی به پیگیری پروندە مرگ فرزندشان نقش اصلی را داشتە و خانوادە ژینا و مخصوصا پدرش تحت تاثیر گفتەهای او قرار دارند. بە همین دلیل وی یا باید نظریە کمیسیون را پذیرفتە و آن را اعلام کند و یا باید مورد برخورد دستگاە قضایی قرار بگیرد.

بە نظر می‌رسد دستاویز قرار دادن مصاحبەهای قبلی وی نیز صرفا بهانەای است برای سنگین کردن حجم پروندە و مسالە اصلی بە پیگیری پروندە قتل ژینا امینی از سوی این وکیل دادگستری برمی‌گردد.

صالح نیکبخت، ٧٢ سالە کە سابقە بیش از چهار دهە وکالت را در کارنامە خود دارد، وکالت پروندەهای سیاسی و مطبوعاتی متعددی، از جملە پروندە زندانیان و فعالین سیاسی و مدنی کُرد، ترک و عرب، را بر عهدە داشتە است.

روز پزشک در ایران؛ شیخ الرئیس و شاهزاده اطبا را بشناسید!

 ابن سینا یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ علم و فرهنگ است که تأثیر زیادی بر تمدن جهانی و به ویژه در زمینه‌های پزشکی، فلسفه و علوم طبیعی گذاشته است.

وی که با نام «اویس» نیز معروف است. از جمله پیشوایان فکری در دوران اسلامی به شمار می‌آید. در این مقاله به معرفی زندگی، آثار و ارثی علمی ابن سینا پرداخته خواهد شد.


زندگی و آغازهای علمی شاهزاده اطبا

ابن سینا در سال ۹۸۰ میلادی در شهر افشهنه در ایران متولد شد. از سنین پایین به تعلیمات دینی و علوم مختلف علاقه‌مند بود و در سن بسیار کمی به فلسفه و طب مشغول شد. وی به سرعت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر دوران خود تبدیل به یک دانشمند معروف شد.



آثار او

ابن سینا به بیش از ۱۵۰ اثر در حوزه‌های مختلف از جمله فلسفه، طب، ریاضیات، شیمی و موسیقی نوشته است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به "القانون فی‌الطب" یا "کانون در پزشکی" اشاره کرد که به عنوان یکی از پرافتخارترین کتب پزشکی در تاریخ محسوب می‌شود.


ارثی علمی و تأثیرات بر جهان

آثار ابن سینا در طب، فلسفه و علوم طبیعی بسیاری از علمای بعدی را تحت تأثیر قرار داده و به توسعه‌ی دانش در دوران‌های بعدی کمک بسیاری کرده است. اصول و تئوری‌های او در طب به مدت قرن‌ها به عنوان مرجع و استناد مورد استفاده قرار گرفت.


وراثت فکری ابن سینا

اراثی علمی ابن سینا در زمینه‌های پزشکی، فلسفه و روش‌شناسی تا به امروز اثراتی ژرف دارد. آثار او نه تنها در جامعه اسلامی، بلکه در تمدن‌های غربی نیز تأثیرات بزرگی داشته و مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.


خلاصه

ابن سینا یکی از بزرگترین علمای تاریخ است که با آثارش در علوم مختلف نشان داد که علاوه بر دانش عمیق در زمینه‌های مختلف، به تأسیس تفکر علمی و فلسفی نیز پرداخت. آثار او همچنان به عنوان منابع ارزشمند در زمینه‌های پزشکی و فلسفه مورد تجدیدنظر و مطالعه قرار می‌گیرند و ارثی علمی بزرگی را برای تاریخ و تمدن بشری جا گذاشته است.

زمین‌لرزه در دماوند

زمین‌لرزه در دماوند؛ مدیر کل مدیریت بحران استان تهران، امروز از آماده باش کامل این ستاد همزمان با وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری در حوالی دماوند خبر داد.


زمین‌لرزه در دماوند

حامد یزدی مهر بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از وقوع زمین لرزه در دماوند خبر داد و گفت طبق اعلام مرکز ژئوفیزیک بزرگی این زلزله ۳.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین حوالی دماوند در تهران بوده است.

او با اشاره به آماده باش کامل ستاد مدیریت بحران استان تهران از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.

پس از زمین‌لرزه ۳.۹ ریشتری در حوالی دماوند، زلزله‌ای دیگری نیز به قدرت ۲.۵ ریشتر در ساعت ۱۴:۴۲ امروز مناطق بین استان‌های تهران و مازندران را لرزاند.

رئیس ستاد بحران فرمانداری پردیس با اشاره به اینکه این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین روی داده اعلام کرد که ستاد بحران شهرستان پردیس در حالت آماده باش قرار گرفت.

محمد اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس تهران نیز در این مورد گفت که تمامی پایگاه‌های اورژانس در حالت آماده‌باش قرار دارند و تیم‌های ارزیاب اورژانس نیز در مناطق متاثر از زلزله حضور دارند.

کارشناسان زیادی با اشاره به وجود گسل‌های عمده در پایتخت و همچنین بافت شهری تهران نسبت به عواقب قابل‌ توجه وقوع زلزله در تهران هشدار داده‌اند.

به تازگی هم یک مقام وزارت راه و شهرسازی تهران از وجود بیش از ۱۲ هزار ساختمان بر روی گسل‌های پایتخت ایران خبر داده بود.



رئیس جمهور ایران به دیدار اسدالله اسدی رفت

رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی شب دیروز در سالروز بازگشت اسرای ایرانی از عراق به ایران، به خانه اسدالله اسدی رفت که قبل از این در بلژیک به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس محکوم شده بود.


چرا رئیس جمهور ایران با اسدی ملاقات کرد؟

رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی شب دیروز در سالروز بازگشت اسرای ایرانی از عراق به ایران، به خانه اسدالله اسدی رفت که قبل از این در بلژیک به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس محکوم شده بود.

رئیسی در سال ۶۷ عضو کمیته موسوم به «کمیته مرگ» بود که مسئولیت اعدام گسترده مخالفان سیاسی در آن سال، که اعضای سازمان مجاهدین خلق بیشترین تعداد قربانیان آن اعدام‌ها بودند، را برعهده داشت.


اسدالله اسدی کیست؟

اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین، اتریش بود. او سه سال قبل در آلمان به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شد.

در خرداد ماه امسال ایران و بلژیک با پادرمیانی عمان به توافق مبادله کردن زندانیان رسیدند. در این توافق اولیویه وندکستله با اسدالله اسدی دیپلمات ایران مبادله شد.

مقامات بلژیک از مدتها پیش خواستار آزادی اولیویه وندکستله شده بودند. او امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی بود که در بهمن‌ ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی ج.ا بازداشت و به اتهام جاسوسی به ۴۰ سال زندان محکوم شد.

بازیگر زن قدیمی سینمای ایران، در استرالیا درگذشت، کیست؟

روفیا بازیگر سینمای قدیم‌ شب پنجشنبه در استرالیا دنیا فانی را وداع گفت.

این بازیگر با نام اصلی ماه جهان سلوکی فعالیتش در سینما را از سال ۱۳۳۴ با بازی در نقش فرخ‌لقا در فیلم «امیر ارسلان نامدار» آغاز کرد.

خانم ماه جهان در مدت ۱۲ سال دوران بازیگری‌اش در ۹ فیلم سینمایی حضور داشت. آخرین فیلم او «قربانی سوم» بود که در سال ۱۳۴۶ اکران شد.

«زندگی شیرین است»، «رستم و سهراب»، «طوفان در شهر ما»، «فرشته وحشی»، «زن‌ها فرشته‌اند» و «آلیش دختر کولی» از فیلم‌هایی‌ است که این بازیگر قدیمی در آنها بازی کرد. او پیش از انقلاب به استرالیا مهاجرت کرد.

روفیا متولد سال ۱۳۱۴ در شیشوان، عجب شیر بود و هنگام مرگ ۸۸ سال داشت.