ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

یک نوجوان ۱۶ ساله به علت خوشحالی بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران بازداشت شد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز ۲۷ بهمن، از بازداشت یک نوجوان ۱۶ ساله در جوانرود خبر داده و گزارش کرده او به اتهام شادی و خوشحالی از باخت تیم فوتبال ج.ا.ا مقابل قطر دستگیر شده است.

یک نوجوان ۱۶ ساله به علت خوشحالی بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران بازداشت شد

هه‌نگاو هویت این نوجوان را محمد محمودی اعلام کرده و نوشته است او روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ توسط نیروهای اداره اطلاعات در جوانرود بازداشت و به بازداشتگاه نامعلومی منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، نیروهای اداره اطلاعات به محل کار این کودک در یک مغازه هجوم برده و با توسل به خشونت وی را بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی کرمانشاه منتقل کرده‌اند.

نهادهای امنیتی به خانواده محمودی گفته‌اند که فرزند شما به دلیل شادی و خوشحالی بعد از شکست تیم ملی ایران مقابل تیم ملی قطر بازداشت شده است.

هه‌‎نگاو نوشته است هفته گذشته دست‌کم ۱۰ کودک در شهر جوانرود به دلیل خوشحالی از باخت تیم ملی بازداشت شده‌اند که تاکنون هویت دو نفر از آ‎ن‌ها به نام‌های محمد یوسفی ۱۷ ساله و محمد محمودی ۱۶ ساله برای این سازمان احراز شده است.

شادی شهروندان منتقد حکومت ج.ا از باخت تیم فوتبال ایران، سال گذشته همزمان با مسابقات جام جهانی در سال ۱۴۰۱ و اعتراضات در ایران آغاز شد.

آذر ماه سال گذشته بعد از باخت تیم فوتبال در برابر تیم ملی آمریکا و حذف ایران از جام جهانی قطر، شهروندان معترض به خیابان ها آمدند و شادی کردند و همزمان شعار "زن، زندگی، آزادی" و "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

بنا بر گزارش‌ها، مهران سماک در بندر انزلی نیز از جمله این معترضان جوان بود که به دلیل اظهار شادی از این باخت و بوق زدن به ضربه گلوله مأموران کشته شد.

به دنبال شکست تیم فوتبال ایران از قطر در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا نیز شماری از شهروندان در شهرهای مختلف ایران از جمله سنندج و سقز اقدام به آتش‌بازی کرده و به این ترتیب شادی خود را از حذف تیم فوتبال نشان دادند.

سازندگان فیلم "کیک محبوب من" در جشنواره فیلم برلین شرکت نکرده‌اند

فیلم "کیک محبوب من" ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم دیروز جمعه ۲۷ بهمن و بدون حضور این دو سینماگر ایرانی در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

مقامات ج.ا بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم را با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی ممنوع‌الخروج و از شرکت در جشنواره فیلم برلین محروم کرده‌اند.

نشست خبری فیلم در جشنواره برلین بدون حضور این دو سینماگر ایرانی برگزار شد و انتشار تصاویر صندلی‌های خالی و عکس دو نفره آنها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت.

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در بیانیه‌ای که در نشست رسانه‌ای این فیلم توسط لی‌لی فرهادپور، بازیگر زن فیلم، خوانده شد به سانسور در سینمای ایران اشاره کرده و گفتند دیگر نمی‌توان قصه زن ایرانی را با قوانین دست و پا بسته‌ای چون حجاب اجباری تعریف کرد.

این زوج سینماگر ایرانی در بیانیه خود گفتند: امروز فیلمی که سه سال از عمر خود را صرف ساختن آن کردیم، متأسفانه بدون حضور ما در این جا به نمایش درمی‌آید، ما احساس می‌کنیم والدینی هستیم که حتی از نگاه کردن به فرزند تازه متولد شده خود منع می‌شوند. ما غمگین و خسته هستیم، اما تنها نیستیم. این جادوی سینما است، سینما ما را به یک‌دیگر نزدیک می‌کند. این دریچه‌ای است که زمان و مکانی برای ما می‌گشاید.

به گفته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، آنها می‌خواهند تصویری واقعی از زنان ایرانی را به تصویر بکشند، تصویری که از هنگام انقلاب اسلامی در سینمای ایران ممنوع بوده است.

بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، نخستین اکران جهانی فیلم جدید خود در جشنواره برلین را به زنان ایرانی تقدیم کردند که در خط مقدم اعتراضات "زن زندگی آزادی" قرار دارند.

فیلم "کیک محبوب من" از نامزدهای جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین روایت زندگی "مهین"، بیو هفتاد ساله‌ای است که دخترش از ایران مهاجرت کرده است. در این فیلم، لی‌لی فرهادپور، بازیگر زن بدون حجاب اجباری به ایفای نقش پرداخته است.

ماموران ج.ا ۱۱ مهر سال جاری هنگامی که بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم راهی فرانسه برای انجام مراحل فنی فیلم بودند، در فرودگاه گذرنامه‌های آنها را ضبط کرده و هر دو از سوی نظام متهم به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی شدند.

فیلم قبلی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم با عنوان "قصیده گاو سفید" در بخش رقابتی اصلی جشنواره برلین در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) شرکت داشت و با استقبال زیادی از سوی تماشاگران و منتقدین هنری مواجه شد.

جشنواره فیلم برلین‌، قبل از این روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای خواستار رفع ممنوع الخروجی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، سینماگران ایرانی شده بود.

سپیده رشنو از اجرای حکم خود خبر داد

سپیده رشنو از مخالفان حجاب اجباری، نویسنده و شاعر، در حساب اینستاگرام خود خبر داد که برای حکم  سه سال و ۱۱ ماه حبس صادر شده، او به اجرای احکام رفته و به زندان خواهد رفت.

او در این یادداشت نوشته است که به محض ارسال حکمش به شعبه اجرای احکام، ج.ا او را ممنوع‌الخروج کرده است.

سپیده رشنو در ادامه نوشته است: ممنوع‌الخروجی برای کسی صادر شده که قصدی برای رفتن ندارد.

آذر ۱۴۰۲،‌ وکیل خانم سپیده رشنو اعلام کرد که موکلش در دادگاه تجدید نظر استان تهران به چهار ماه حبس قطعی محکوم شده تا این نویسنده و فعال مدنی برای دو پرونده، در مجموع به سه سال و ۱۱ ماه حبس قطعی محکوم شود.

میلاد پناهی‌پور، وکیل خانم رشنو، در گفت‌وگو با شبکه شرق گفته بود که خانم رشنو به‌ اتهام انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی به این مجازات محکوم شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، تشکیل پرونده جدید علیه سپیده رشنو به‌ دلیل انتشار تصویری از خود و اطلاع‌رسانی در زمینه حکم کمیته انضباطی دانشگاه الزهرا در اینستاگرام است.

سپیده رشنو روز ۷ آبان در اینستاگرام نوشت که بر اساس حکم جدیدی که علیه او صادر شده، حکم حبس پرونده اول (اتوبوس تیرماه) از تعلیق خارج می‌شود.

این مترجم و ویراستار که سه ماه پیش از جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و شکنجه و مجبور به اعتراف اجباری شده بود، روز ۱۰ مهر امسال با انتشار عکسی از خود بدون حجاب اجباری نوشت که با همین پوشش به‌ همراه وکیلش در دادگاه حاضر می‌شود تا از خود دفاع کند.

این مترجم و ویراستار، خرداد امسال خبر داد که بعد از احضار مجدد، با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده، اما ممنوع‌الخروج از تهران است. او قبل از آن نیز اعلام کرده بود دانشگاه الزهرا او را به‌ دلیل عدم رعایت پوشش اسلامی، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

حکم یک سال حبس توماج صالحی تأیید شد

وکیل توماج صالحی به خبرگزاری ایلنا گفته که دادگاه تجدید نظر استان اصفهان حکم یک سال حبس این خواننده رپ معترض در تأیید کرده است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از امیر رئیسیان، وکیل توماج نوشته است: اعتراض ما به حکم بدوی یک سال حبس در تجدید نظرخواهی شعبه ۱۷ اصفهان رد شده و حکم ایشان قطعی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این حکم از نظر قضایی قطعی است، گفت: با این حال از طرق دیگر اعتراض، من جمله اعاده دادرسی، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ را می‌دهیم.

این محکومیت مربوط به پرونده دومی است که بعد از بازداشت مجدد توماج صالحی در آذر ماه امسال علیه او تشکیل شد. 

پرونده نخست او با اتهام معاونت در بغی (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت از سوی دیوان عالی برای رسیدگی مجدد ارجاع شده و در دادگاه انقلاب اصفهان در دست رسیدگی است. 

توماج صالحی، خواننده معترض روز پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲،‌ چند روز بعد از آزادی از زندان، مجددا در شهر بابل با ضرب و شتم بازداشت شد.

نرخ تورم مسکن چقدر افزایش یافت؟

تازه‌ترین گزارش رسمی دولت سیزدهم ج.ا نشان می‌دهد جهش قیمت مسکن در تهران ادامه دارد و نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی این شهر در دی‌ ماه امسال به عدد ۸۲.۸٪ رسیده است.

مرکز آمار ایران، وابسته به سازمان برنامه‌ و بودجه، امروز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، اعلام کرد که در دی‌ ماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه مسکن در تهران ۲.۲ در صد بود.

این مرکز گفت که متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش‌رفته در پایتخت ایران به متری ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش بیش‌ترین افزایش قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش‌رفته متعلق به منطقه یک و کمترین افزایش قیمت در بین مناطق ۲۲ گانه تهران متعلق به منطقه ۱۸ است.

قبل از این نیز مرکز آمار ایران در اواخر مهر ماه امسال بعد از ماه‌ها توقف انتشار آمارهای دولتی اعلام کرد که قیمت مسکن در شهریور ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۷۵ درصد جهش داشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در مرداد ماه امسال از افزایش شیوه‌های مختلف بی‌خانمانی در ایران خبر داد و اعلام کرد که این امر نشانگر شکست‌های فاحش نظام مسکن کشور است.

مرکز پژوهش‌ها نوشت که در دهه‌های گذشته طرح‌های دولت‌های مختلف در ج.ا کاملاً به ضرر گروه‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر فاقد دارایی مسکن بوده است.