ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

تنگ‌تر شدن حلقه صادرات نفت ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ۱۳ شرکت بین‌المللی در چند حوزه قضایی مختلف را به دلیل تسهیل فروش فراورده‌های نفتی ایران به ارزش صدها میلیون دلار تحریم کرد.

آرشیو

این شرکت‌ها به مشتریان در شرق آسیا و به نمایندگی از شرکت‌های تحریم شده از جمله صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت ملی نفت ایران فروخته‌اند. شرکت‌های تحریم شده در امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ قرار دارند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم، گفت با اشاره به تحریم‌های اعلام شده در روز پنجشنبه، گفت جمهوری اسلامی ایران از روش‌های پیچیده‌ای برای فرار از تحریم‌ها و فروش غیرقانونی محصولات نفتی و پتروشیمی استفاده می‌کند.

او گفت: «ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها علیه عواملی که این فروش‌ها را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (اوفک) روز چهارشنبه نیز با اعلام یک رشته تحریم، شش کارمند ارشد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده می‌گوید که صدا و سیمای جمهوری اسلامی صدها اعتراف اجباری از بازداشت شدگان ایرانی، دوتابعیتی و بین المللی در ایران را پخش کرده است.

صدا و سیما و شرکت‌های تابعه آن پیشتر در سال ۲۰۱۳ به فهرست تحریم‌ها اضافه شده بودند.

در پی تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان در ایران، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن نیز افزایش یافته است.

ماموران به سوی شرکت‌کنندگان در خاکسپاری در پیرانشهر هم تیراندازی کردند

 ماموران به سوی مردمی که از مراسم خاکسپاری کاروان قادر شوکری نوجوان ۱۶ ساله بازمی‌گشتند، شلیک کرده‌اند.

روز دوشنبه ۳۰ آبان چند هزارنفر از مردم در شهر پیرانشهر در آرامستان زرگتە حضور یافتند تا مراسم خاکسپاری کاروان قادر شوکری را برگزار کنند. کاروان قادر شوکری نوجوان شانزده ساله بود که یکشنبه شب در پیرانشهر با گلوله جنگی ماموران امنیتی کشته شد.

در فیلم‌های  منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی، مادر کاروان بدون حجاب بر سر خاک او حضور دارد.

همچنین پدر کاروان در سخنان کوتاهی به کردی می‌گوید نام پسرش را به عشق کاروان شهیدان، کاروان گذاشت. او گفت حالا هم پسرش را به کاروان شهیدان تقدیم کرده است. پدر کاروان قادرشوکری همچنین گفت: به زودی انتقام همه را می‌گیریم.

تظاهرات مردم در مراسم خاکسپاری کاروان قادر شوکری - دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱

در یکی از فیلم‌های منتشر شده، مردم معترض شعار می‌دهند «کُرد، بلوچ، آذری، آزادی برابری».

در دو فیلم جداگانه،‌مردم معترض در بازگشت از خاکسپاری با تیراندازی ماموران مواجه می‌شوند. هنوز از جزئیات مرگ یا مجروحان اطلاعی در دست نیست.

اتفاق مشابهی روز دوشنبه در شهر جوانرود کرمانشاه روی داد.

در جوانرود سومین شهر بزرگ کرمانشاه، ماموران به سوی مردمی که برای خاکسپاری عرفان کاکایی و بها الدین ویسی شرکت کرده بودند، تیراندازی کردند.

خامنه‌ای: اینها بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۸ آبان، بر لزوم پایان دادن به اعتراض‌ها تاکید کرد و خواهان مجازات معترضان از سوی قوه قضاییه شد.

علی خامنه‌ای در یک سخنرانی برای عده‌ای از مردم اصفهان از حامیان اعتراضات سراسری در ایران با عنوان «صحنه‌گردانان شرارت‌» نام برد و تهدید کرد که «بساط شرارت آن‌ها جمع خواهد شد» و در ادامه آنها را «حقیرتر» از آن توصیف کرد که بتوانند «به نظام آسیب بزنند».

خامنه‌ای، روز شنبه

اعتراضات سراسری در ایران که با سرکوب خونین و خشونت‌آمیز حکومت در بیش از دو ماه پیش همراه بوده واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با استفاده از ادبیات رایج حاکمیت از اعتراضات به عنوان «اغتشاشات» نام برد و گفت که «صحنه‌گردانان، فریب‌خوردگان، عاملان جنایت و افراد پول‌گرفته» باید تفکیک و به اندازه گناه‌شان مجازات شوند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته بارها از معترضان با عناوین مشابه نام برده‌اند و با استفاده از همین تعابیر، اتهامات سنگینی را به بازداشت‌شدگان وارد کرده‌اند.

اتهام «افساد فی‌الارض» برای شماری از بازداشت‌شدگان که می‌تواند حکم اعدام را برای آن‌ها در پی داشته باشد، واکنش‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را در پی داشته است.

این در حالی است که بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی در هفته‌های گذشته علاوه بر شلیک مستقیم به معترضان، به تخریب اموال شخصی و عمومی اقدام کرده‌اند.

«حمله» نیروهای حکومتی به خوابگاه علوم پزشکی اصفهان؛ «دو دانشجو بازداشت شدند»

گزارش‌ها از ایران حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بامداد شنبه، ۲۸ آبان‌ماه، با حمله به خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند.

این حمله ساعاتی پس از آن انجام شد که استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی در نامه‌های جداگانه‌ خواهان توقف حملات نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شدند.

حمله بامداد شنبه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سپاهان شهر تازه‌ترین مورد از حملات گسترده و خشونت‌آمیز این نیروها به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مختلف ایران است.  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

شورای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که این نیروها در دقایق نخستین بامداد شنبه ۲۸ آبان در حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پس از ضرب و شتم شدید نگهبان این خوابگاه که در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرده بود، دو دانشجو را بازداشت کردند.

این شورا افزود که تا ساعت‌های بامداد شنبه همچنان «جو امنیتی در خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان حاکم است و رئیس خوابگاه به همراه معاون آموزشی این دانشگاه، در محل حاضر شده‌اند.»

در شیراز نیز روز پنج‌شنبه نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی با حمله به کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز، دست‌کم یک دانشجو را بازداشت و با خشونت و کشیدن روی زمین از کتابخانه دانشگاه منتقل کردند.

شبانه‌روز گذشته استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی تهران در نامه‌هایی جداگانه به خشونت شدید علیه دانشجویان و حملات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ها به شدت اعتراض کردند.

در دانشگاه صنعتی اصفهان پنجاه استاد در نامه‌ای به ضرب و شتم دانشجویان مقابل رئیس این دانشگاه و همچنین بازداشت و تعلیق گسترده دانشجویان اعتراض کردند.

استادان دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن تاکید بر لزوم توقف فوری و بی‌قید و شرط حملات به دانشگاه‌ها و دانشجویان، گفتند که باید تعلیق دانشجویان نیز لغو شود.

در بخشی از این نامه نیز، استادان دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کردند که شماری از استادان این دانشگاه نیز مورد «تهدید» قرار گرفته‌اند.

بیش از ۸۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز جمعه ۲۷ آبان ماه یورش و ورود نیروهای امنیتی و یگان ویژه به داخل دانشگاه شیراز و همچنین حملات خشونت‌آمیز این نیروها به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را محکوم کردند.

آنها تاکید کردند که دلیل فشارها و بازداشت‌های دانشجویان به دست نیروهای امنیتی و تعلیق و احضار دانشجویان از سوی مدیران دانشگاه به دلیل اعتراضات و حمایت‌ دانشجویان از مردم است.

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه خود تاکید کردند که باید احکام تعلق دانشجویان لغو و دانشجویان بازداشتی به سرعت آزاد شوند.

تلاش رسانه‌های حکومتی برای رد خبر آتش زدن خانه روح‌الله خمینی

دو ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که آتش زدن خانه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در شهر خمین، زادگاه او، به دست معترضان را نشان می‌دهند.

بر اساس این ویدئوها، این خانه که اکنون از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به عنوان «موزه» ثبت شده، در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۶ آبان، آتش گرفته است.  مراسم سالگرد خمینی

در پی انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز جمعه ۲۷ آبان گزارش‌ها از آتش زدن این خانه را تکذیب کرد و مدعی شد که در این خانه هم‌چنان به روی بازدیدکنندگان باز است.

اما خبرگزاری رویترز بلافاصله گزارش داد که با بررسی دو ویدئوی منتشر شده و مقایسه آنها با عکس‌های قدیمی به این نتیجه رسیده است که مکان آنها با مشخصات ساختمان خانه خمینی در خمین تطبیق دارد.

با این حال رویترز اضافه می‌کند که نمی‌تواند به طور مستقل تاریخ فیلمبرداری فیلم‌ها را تایید کند.

پیشتر حساب توئیتری ۱۵۰۰ تصویر خبر داده بود که این حادثه شامگاه روز پنج‌شنبه روی داده است.

همزمان نیز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از آتش گرفتن مدرسه معصومیه در قم منتشر شده است.

پیشتر در جریان اعتراضات جاری و اعتراضات پیشین، معترضان تصاویری از خمینی را به آتش کشیده‌اند.