ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

اگر به مزار خواهرت بروید مادرت بازداشت می‌شود!

آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی، در یک پست اینستاگرامی از تهدید و فشار علیه خانواده‌اش در صورت حضور بر مزار نیکا شاکرمی خبر داد.


اگر به مزار خواهرت بروید مادرت بازداشت می‌شود!

او با اشاره به اینکه از هفته گذشته جو امنیتی شدید در اطراف مزار خواهرش تشدید شده، نوشته است که تعدادی از شهروندانی که قصد داشته‌اند در مراسم سالگرد کشته شدن نیکا حضور پیدا کنند توسط نهادهای امنیتی احضار، بازداشت و تهدید شده‌اند.

آیدا شاکرمی در این پست تایید کرده که تهدیدهایی از سوی افراد ناشناس دریافت کرده مبنی بر اینکه "اگر بر مزار جگرگوشه‌مان برویم مادرم دستگیر می‌شود و به او گفتند بهتر است به فکر امنیت من که تنها دخترش هستم باشد".

خواهر نیکا شاکرمی گفته است که اطلاعات در نهایت اجازه داده مراسم سالگرد نیکا روز پنجشنبه، ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، برگزار شود، به شرط آنکه "خشونتی" اتفاق نیفتاد.

آیدا در این پست یادآوری کرده است که در مراسم خاکسپاری و چهلم خواهرش، این ماموران امنیتی بودند که علیه حاضران خشونت به کار بردند.

روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ و همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی، آتش شاکرمی خاله نیکا با انتشار پستی در اینستاگرام از مسدود شدن مسیرهای منتهی به آرامستان حیات‌الغیب محل دفن نیکا شاکرمی خبر داده بود.

او نوشته بود که افراد ناشناس به مزار نیکا آسیب زده و آتشدان و ظرف سنگی آب پرندگان را شکسته و درخت‌های کاشته شده اطراف آن را از بین برده‌اند.

فشارها بر خانواده‌های دادخواه طی ماه‌هی گذشته افزایش یافته است.

قتل عمد ترسناک یک دختر سیزده ساله به دست پسر عمه‌اش!

یک دختر ١٣ ساله به نام مهیا نادری، به دست پسر عمه خود با شلیک مستقیم به وسیله سلاح ساچمه‌ای به قتل رسیده است. این قتل به بهانه آنچه "انگیزه ناموسی" عنوان شده، انجام گرفته است.


قتل عمد ترسناک یک دختر سیزده ساله به دست پسر عمه‌اش!

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو مستقر در نروژ، روز جمعه ١٧ شهریور ماه ۱۴۰۲ (٨ سپتامبر ۲۰۲۳)، مهیا نادری، ١٣ ساله در خانه مادر و پدر خود واقع در شهرک زعفران شهر سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه به قتل رسید.

به گفته یک منبع مطلع، پسر عمه مهیا او را به وسیله شلیک با سلاح ساچمه‌ای نوع وینچستر از ناحیه کمر و سروگردن هدف قرار داده و سر جسد را از بدن بی‌جان جدا کرده و محل جرم را ترک کرده بود.

این منبع با تایید دست داشتن خانواده این دختر قربانی در کشته شدنش، افزود: پدر مهیا نادری مسئولیت قتل دخترش را به دلایل ناموسی و برای رهانیدن قاتل (بر خلاف آنچه رخ داده است) از مجازات بر عهده گرفته است. 

بر اساس قوانین ج.ا در مواردی که پدر که فرزندش را به قتل می‌رساند، قصاص نشده و صرفا به پرداخت دیه و در مواردی به بازداشت (سه تا ده سال) نیز محکوم می‌گردد. این معافیت صرفا مشمول پدر و جد پدری می‌گردد. 

هه‌نگاو ضمن محکومیت شدید چنین اعمال وحشتناک، رژیم را بانی اصلی چنین خشونتی بر علیه زنان میداند. در این راستا فراز فیروزی حقوق‌دان و مشاور حقوقی هه‌نگاو معتقد است: ج.ا در جایی که متعلق به حوزه خصوصی و آزادی‌های بنیادین افراد به خصوص زنان است ورود نموده و آزادی‌های حیاتی آنان را سلب می‌کند لیکن آنجایی که اشخاص به خصوص زنان و کودکان نیازمند مداخله حاکمیت جهت حمایت هستند را به حوزه خصوصی افراد واگذار می‌نماید. این چنین است با ایجاد صلاحیت انحصاری تحت عناوینی نظیر شرف و ناموس و اینکه این حوزه تصمیم‌گیری پدر، شوهر، برادر یا یکی از مردان خانواده می‌باشد، این چنین جنایاتی علیه زنان به وقوع می‌پیوندد.

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان شد

کیومرث هاشمی با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دومین وزیر ورزش و جوانان دولت ابراهیم رئیسی انتخاب شد.

آقای هاشمی قبل از این ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ به‌عنوان سرپرست این فدراسیون، جانشین حمید سجادی که از سوی اتحادیه اروپا به‌ دلیل انتهاک مکرر حقوق‌ بشر و زیر فشار گذاشتن ورزشکاران تحریم شده بود، انتخاب شد. 

او امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ با ۱۶۷ رای موافق، ۵۷ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر به وزارت ورزش و جوانان رسید. دوران ریاست او تا پایان المپیک ۲۰۲۴ پاریس ادامه خواهد داشت.

بیانیه‌ای جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا در سالگرد جان باختن مهسا امینی

رئیس‌جمهور آمریکا به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه‌ای جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا در سالگرد جان باختن مهسا امینی
در بیانیه‌ای گفت: مهسا الهام‌بخش جنبش "زن، زندگی، آزادی" بود که بر ایران و بر افرادی در سراسر جهان تأثیر گذاشت که خستگی‌ ناپذیر از برابری جنسیتی و احترام به حقوق بشر خود دفاع می‌کنند.
جو بایدن در این بیانیه که دیروز جمعه ۲۴ شهریور؛ یک روز قبل از سالگرد جان باختن ژینا (مهسا) امینی منتشر شد، گفت که من و جیل، به مناسبت سالگرد درگذشت مهسا، به یاد او و همه شهروندان شجاع ایرانی که به خاطر مطالبه مسالمت‌آمیز دموکراسی و کرامت اولیه انسانی خود توسط رژیم ایران کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند، به مردم جهان می‌پیوندیم.
او تصریح کرد: همان‌طور که در سال گذشته شاهد بودیم، داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. در مواجهه با ادامه ستم و ظلم و خشونت، شهروندان ایران همچنان به این جنبش و مبارزه خود برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک متعهد هستند. ایرانیان به تنهایی سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد، اما ایالات متحده همچنان متعهد به ایستادن در کنار آنهاست.

آمریکا به درخواست‌های مردم ایران پاسخ داد
افزود: آمریکا در طول سال گذشته به درخواست‌های مردم ایران پاسخ داد و یک کارزار دیپلماتیک بی‌سابقه را سازماندهی کرده است که منجر به حذف دولت ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان و ایجاد یک هیئت حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر شد.
ادامه داد: ما به تعداد فزاینده‌ای از فعالان حقوق بشر کمک کرده‌ایم تا پناهگاهی امن در ایالات متحده پیدا کنند و دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر کردیم. در اوج اعتراضات، ۳۰ میلیون ایرانی تقریبا یک نفر از هر سه نفر از ابزارهای ضد سانسور مورد حمایت آمریکا استفاده می‌کردند.
بایدن در پایان تاکید کرد: امروز در حالی که مرگ دلخراش مهسا را به یاد می‌آوریم، تعهد خود را نسبت به مردم شجاع ایران که مأموریت او را دنبال می‌دهند مورد تاکید قرار می‌دهیم. آنها با انعطاف و عزم خود به جهان الهام می‌بخشند. و همراه با متحدان و شرکای خود، در کنار آنها هستیم.

در سالگرد مرگ دخترش، امجد امینی؛ پدر مهسا بازداشت شد!

بنا بر اطلاعات رسیده از شهرستان سقز به دست سایت ایران‌وایر، امجد امینی پدر مهسا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.


در سالگرد مرگ دخترش، امجد امینی؛ پدر مهسا بازداشت شد!

منابع محلی از شهرستان سقز خبر دادند که امجد امینی برای چندین ساعت در اداره اطلاعات سقز بازداشت شده بود، بعدا آزاد شده است.

قابل ذکر است که فشارها بر خانواده مهسا امینی در آستانه سالگرد تشدید شده است.

شب سالگرد خانواده ژینا، امجد امینی، مژگان افتخاری و اشکان (کیارش)، بر مزار مهسا حاضر شده بودند. این در‌ حالی است که نیروهای نظامی بعد از ظهر جمعه در اطراف خانه خانواده ژینا مستقر شده‌اند.

در عین‌ حال، افت سرعت اینترنت در شب سالگرد مهسا، شدیدتر شده و ارتباط در شبکه‌های اجتماعی با اختلال شدید مواجه شده است.

نیروهای بازرسی در ورودی شهر سقز بیشتر و تعداد مأموران با پوشش نیروهای سپاه پاسداران بیشتر شده است. این ماموران خودروهایی که پلاک غیر بومی دارند، یعنی پلاک‌شان به اسم سقز نیست، کنار زده و خودرو و سرنشین‌ها را بازرسی می‌کنند.