ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

حسین رزاق، فعال سیاسی دست به اعتصاب غذا زد

هم‌زمان با اعلام خبر انتقال حسین رزاق، زندانی سیاسی، از بند چهار اوین به انفرادی ۲۰۹، صفحه اینستاگرام آقای رزاق خبر داده که او در اعتراض به این اقدام، دست به اعتصاب غذا زده است.


حسین رزاق، فعال سیاسی دست به اعتصاب غذا زد

صفحه اینستاگرام حسین رزاق امروز شنبه ۲۹ مهر نوشت که این فعال سیاسی بعد از انتقال به انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات دست به اعتصاب غذا زده است.

رسانه‌های حقوق‌ بشری روز ۱۸ مهر خبر داده بودند که آقای رزاق که از بیماری‌های مختلفی از‌ جمله سندروم گیلن‌باره و هیپوکلسمی رنج می‌برد، به‌ دلیل مخالفت با پوشیدن لباس زندان، از انتقال به بیمارستان و دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی محروم شد.

آقای رزاق سابقه بازداشت را داشته اواخر مرداد سال گذشته در خصوص پرونده‌های جدید در آمل بازداشت شد.

او مدتی بعد برای پرونده‌ای جدید در زندان به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت متهم شد  و سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و نیم زندان محکوم شد.

جایزه یک سازمان مدافع آزادی بیان به توماج صالحی اهدا شد

سازمان "ایندکس آن سِنسِرشیپ"، جایزه سالانه خود در بخش هنر را به توماج صالحی، خواننده معترض زندانی در ایران اهدا کرد.


جایزه یک سازمان مدافع آزادی بیان به توماج صالحی اهدا شد

این سازمان مستقر در لندن، در بیانیه روز ۲۸ مهر به این مناسبت نوشت: توماج صالحی خواننده رپ ایرانی‌ است که در مورد بی‌عدالتی و تجاوز مقامات ایرانی به حقوق جامعه مدنی ایران، می‌خواند.

این سازمان تلاش‌های هنری توماج صالحی در حمایت از اعتراضات ایران بعد از مرگ مهسا امینی را الهام بخش خواند.

آرزو بابادی، از بستگان توماج صالحی، از طرف این هنرمند زندانی جایزه سازمان ایندکس را دریافت کرد. او اهدای این جایزه را به معنای به‌ رسمیت شناختن دیدگاه و مسیر توماج صالحی دانست.

خانم بابادی در پیامی ویدیویی به این مناسبت، جایزه ایندکس را همچنین اعلام حمایتی عظیم از تمامی کسانی دانست که توماج برای آنها مبارزه کرده است.

او با اشاره به زندانی‌ بودن توماج از همگان خواست که صدای توماج باشند و با فشار بر حکومت ج.ا.ا خواستار آزادی این رپر زندانی شوند.

توماج صالحی روز ۸ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری ایران و بعد از حدود دو ماه زندگی پنهانی بازداشت و با ‌اتهاماتی چون افساد فی‌ الارض که می‌توانست برای او حکم اعدام در پی داشته باشد، محاکمه شد. او در نهایت توسط دستگاه قضایی ج.ا به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد و اکنون در زندان به سر می‌برد.

واکنش‌ها به اعطای جایزه ساخاروف به مهسا امینی چیست؟

یک روز بعد از اعطای جایزه حقوق بشری ساخاروف به مهسا امینی و جنبش "زن، زندگی، آزادی"، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این خبر، تمام زنان ایرانی را به دلیل مبارزه‌شان برای رسیدن به حقوق‌شان ستود.


واکنش‌ها به اعطای جایزه ساخاروف به مهسا امینی چیست؟

امانوئل مکرون در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، اعطای این جایزه معتبر به مهسا امینی را نشان تعهد اروپا به آزادی توصیف کرد.

پارلمان اروپا دیروز پنج‌شنبه ۲۷ مهرماه، جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش "زن، زندگی، آزادی" در ایران اهدا کرد. جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا هر سال به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، بعد از اعلام خبر اعطای جایزه به مهسا امینی گفت که روز مرگ او به عنوان یک روز تلخ در تاریخ ثبت خواهد شد.

امجد امینی، پدر مهسا هم در واکنش به اعطای جایزه برتر حقوق بشر اتحادیه اروپا به دخترش و جنبش "زن، زندگی، آزادی" گفته که "نام ژینا به نماد آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی در جهان تبدیل شده است".

اضافه کرد: خبر گزینش دخترمان به عنوان برنده جایزه حقوق بشری بیانگر مظلومیت ژینا و هم‌نسلان اوست.

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی در پیامی که روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: مهسا، برگزیده زنان عالم، به شجاعت و وارستگی و کرامت گردید. ژینای من، یکی از هزاران اختر آسمان درخشان آزادگی و نجابت برای قدر و قیمت ارزش‌های انسانی زنان جهان است".

زن کشی دیگر توسط همسر در بروجرد!

یک زن تقریبا ۴۵ ساله به نام خدیجه مقدسی، اهل شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان توسط شوهرش به شکل هولناکی به قتل رسیده است. فرد متهم مدعی شده که به اختلالات روانی مبتلا است.


زن کشی دیگر توسط همسر در بروجرد!

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری مستقر در نروژ هه‌نگاو، شامگاه روز یکشنبه ٢٣ مهر ماه ۱۴۰۲ مساوی با ١۵ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی خدیجه مقدسی، ۴۵ ساله توسط همسر خود در یکی از محله‌های شهر بروجرد استان لرستان به قتل رسید.

به گفته شاهدان، همسر این زن قربانی خشونت خانگی ابتدا یک ضربه چاقو به ناحیه گردن وی وارد کرده و بعد از گریختنش به داخل کوچه، بار دیگر سرش را به زمین کوبیده و در نهایت به قتل رسانده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که پیکر این زن قربانی خشونت خانوادگی روز سه‌ شنبه ۲۵ مهر ماه در آرامستان دارالسلام بروجرد به خاک سپرده شد و همسر وی نیز توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است.

گفته می‌شود همسر این زن بیچاره ادعا کرده که از بیماری اختلال روانی رنج می‌برد و شماری از نزدیکان او نیز، این ادعا را تایید کرده‌اند. هه‌نگاو به صورت مستقل قادر به تایید یا رد این مسئله نیست.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با احتساب این مورد، از روز ٧ مهر ماه تا ٢٤ مهر (١٧ روز)، دست‌ کم ١۵ زن در شهرهای مختلف ایران توسط افراد نزدیک خانواده خود کشته شده‌اند که ۷ مورد آن با انگیزه ناموسی بوده است.

سیاست کلی کیفری ج.ا در موضوع خشونت خانگی و زن‌کشی، حمایت از نظم مردسالاری است. این سیاست، با فقدان جرم‌انگاری خشونت خانگی و عدم تناسب جرم و مجازات در این زمینه، و همچنین عدم حمایت اجتماعی از زنان در برابر خشونت، منجر به رواج و عادی‌سازی جنایت علیه زنان شده است.

مهدى یراحی؛ خواننده معترض آزاد شد

یک روز بعد از برگزاری دادگاه مهدی یراحی، وکیل این خواننده معترض از آزاد شدن او به قید وثیقه خبر داد.


مهدى یراحی؛ خواننده معترض آزاد شد

زهرا مینویی، وکیل دادگستری، روز سه‌ شنبه ۲۵ مهر با انتشار متنی در ایکس نوشت: دقایقی قبل آقای مهدی یراحی با قبول قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

او همچنین از مسئولان خانه موسیقی به دلیل همراهی در این مدت سپاسگزاری کرد.

مهدی یراحی، خواننده معترض، چهار روز بعد از انتشار ترانه روسریتو در روز ششم شهریور با اتهامی که رسانه‌های حکومتی آن را انتشار ترانه‌ای غیر قانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی اعلام کردند، بازداشت شده بود.


یراحی به اعتراض خود تأکید کرد

این هنرمند معترض قبل از بازداشت و بعد از اعلام تشکیل پرونده قضایی علیه او به خاطر انتشار ترانه با به کار بردن هشتگ "زن زندگی آزادی" در توییتی نوشته بود "گریه نکن، من کابوس این قاضی‌ام".

یراحی تأکید کرده بود که صدای ایذه باشیم و پیوسته از سالگرد قتل مهسا امینی بگوییم.

روز دوشنبه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یراحی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد و بعد از آن وکیلش زهرا مینویی گفت که بر اساس کیفرخواست اتهامات تشویق به فساد و فحشا، ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی، ترغیب و تحریک افراد به ارتکاب جرایم خلاف عفت، و تبلیغ علیه نظام به او نسبت داده شده است.