ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

داوود عبداللهی زندانی عقیدتی کرد بامداد امروز اعدام شد

حکم اعدام داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی کرد اهل مهاباد، بعد از ١۴ سال حبس، بامداد امروز سه‌شنبه ۱۲ دی ‌۱۴۰۲، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد.

حقوق‌ بشری هه‌نگاو خبر داد که پیکر این زندانی عقیدتی به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

داوود عبداللهی به‌ همراه شش کُرد دیگر به نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت، آذر ١٣٨٨ به‌ اتهام قتل عبدالرحیم تینا بازداشت شدند و ماه‌ها در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی بودند.

اتهام‌های این هفت تن، مواردی از قبیل اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های سلفی و محاربه و افساد فی‌الارض عنوان شده بود. 

همه متهمان این پرونده از جمله داوود عبداللهی، در تمام طول دادرسی از داشتن وکیل محروم بوده و پرونده نیز پر از ابهامات و ایرادات است.

در سال ۱۳۹۵، حکم اعدام صادره در دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور رد شده و دوباره به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع می‌شود. اما این بار در یک همکاری دو جانبه میان قاضی صلواتی و نهادهای امنیتی، اتهام از افساد فی‌الارض به محاربه تغییر کرده و حکم اعدام صادر و قطعی می‌شود.

بر اساس گزارش برخی از این زندانیان و همچنین هم‌بندی‌های آن‌ها، احکام دادگاه در محاکمه‌هایی کمتر از دو دقیقه صادر می‌شد.

قاسم آبسته ۱۴ آبان امسال اعدام شد، حکم اعدام ایوب کریمی ۸ آذر به اجرا درآمد و با اعدام داوود عبداللهی، چهار تن دیگر در خطر اعدام هستند.

این زندانیان عقیدتی مرداد امسال و بعد از تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شده بودند و تا به حال، حکم اعدام سه تن از آن‌ها در همین زندان اجرا شده است.

عفو بین‌الملل نیز محاکمه‌ این هفت شهروند را به شدت ناعادلانه خوانده و اشاره کرده بود که صدور رای دادگاه بر اساس اعتراف‌هایی که به گفته این زندانیان، تحت شکنجه از آن‌ها گرفته شده، انجام گرفته بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد