ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

اصناف ایران؛ تداوم اخراج معلمان و اعتصاب کارگران و بازنشستگان


اعتراضات صنفی فعالان کارگری و معلمان ایران همچنان در ایران ادامه دارد و فشار بر کنشگران صنفی در استان‌های مختلف رو به افزایش است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌ای که در تجمعات سراسری روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ حاضر بوده‌اند از سوی هیات‌های تخلفات اداری و حراست مستقر در سازمان آموزش و پرورش شهر محل کار خود احضار و با مجازات‌های تنبیهی مواجه شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران از صدور حکم اخراج یکی از معلمان خوش‌نام استان گیلان به نام «فریبا انامی» خبر داده است.

بر اساس این گزارش هیات تخلفات آموزش پرورش استان گیلان با همدستی نیروهای حراست بعنوان بازوی سرکوب نیروهای امنیتی در وزارت آموزش و پرورش با «پرونده‌سازی» تلاش می‌کنند صدای اعتراض کنشگران صنفی معلمان را خاموش کنند.فریبا انامی دبیر دبیرستان‌های استان گیلان یکی از صدها فعال صنفی در ایران است که با بیش از ۲۵ سال سابقه تدریس و آموزش با حکم «اخراج» صرفا به دلیل پیگیری مطالبات صنفی خود مواجه شده است.

همزمان گزارش شده است که هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش‌وپرورش، محمدرضا علیجانی از معلمان و فعالان صنفی باسابقه را به بازنشستگی اجباری با کسر یک گروه و کاهش حقوق و پاداش بازنشستگی محکوم کرده است.

روز گذشته یک فرد آگاه به ایران‌وایر خبر داده بود که حکم بازخرید اجباری ابوالفضل رحیمی شاد از اعضای کانون صنفی معلمان تهران نیز با وجود ۲۴ سال و ۸ ما خدمت از سوی هیات بدوی تخلفات اداری صادر شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن «بی‌شرمانه» خواندن صدور چنین احکامی به سازمان جهانی کار انتقاد کرده است که با حکومت جمهوری اسلامی بعنوان یکی از اعضای هیات مدیره این سازمان برای سرکوب  فعالیت صنفی و تشکیلاتی برخورد موثری نمی‌کند.

این شورا برای چندمین بار تاکید کرده است که «صدور این احکام نه تنها مانع مطالبه‌گری معلمان نخواهد شد بلکه این سرکوب‌ها  خشم نهفته معلمان را شعله‌ورتر از هر زمانی خواهد کرد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین اعلام کرده است که تعدادی از معلمان در شهرهای مختلف در پی برگزاری تجمع سراسری معلمان و در روزهای پیش از آن، بازداشت شده‌اند و بی‌خبری از آن‌ها کماکان ادامه دارد.

مسعود فرهیخته، فعال صنفی و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲در خانه‌اش بازداشت شد و  همچنان در مکانی نامعلوم تحت بازجویی قرار دارد.

بر اساس گزارش‌ها فرزاد صفی‌خان‌پور و فاتح عثمانی، دو معلم سنندجی نیز روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت، هم‌زمان با تجمع معلمان در این شهر، بازداشت شدند و پرونده آنان روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت به دادگاه سنندج ارجاع شد.

 به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران، برای آزادی موقت عثمانی اقدام‌های لازم انجام شده بود اما در لحظات آخر با ورود پیدا کردن دادستان سنندج به پرونده، از آزادی او جلوگیری شد.

فرزاد صفی‌خان‌پور هم در روز سه‌شنبه در میدان اصلی شهر دستگیر شد و علی‌رغم حضور در دادگاه و اجرای تمهیدات لازم، از آزادی او ممانعت به عمل آمده است.


بازنشستگان و کارگران در اعتصاب و اعتراض

 بازنشستگان تامین اجتماعی از جمله گروه‌هایی هستند که در طی دو سال گذشته تجمع‌های اعتراضی مستمری در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ از تجمع بازنشستگان در اهواز خبر داد و اعلام کرد جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اهواز در اعتراض به شرایط بد معیشتی و رسیدگی نشدن به خواسته‌ها و مطالباتشان بار دیگر مقابل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان در اهواز تجمع کرده‌اند.

بازنشستگان در این تجمع اعتراضی، با شعارهایی چون «فقط کف خیابون به دست می‌یاد حقمون»، «زندگی بالای خط فقر، حق مسلم ما است» و «درمان رایگان حق مسلم ما است» علیه عدم تحقق مطالبات مزدی و معیشتی خود اعتراض کردند. معترضان در این تجمع همچنین خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت با انتشار تصاویری خبر داد که جمعی از راهبران پیشخان شهرنت بانک شهر هم در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، مقابل ساختمان مرکزی بانک شهر در تهران تجمع کرده‌اند. درباره جزئیات این تجمع و شرح مطالبات معترضان تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد