ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

محمد رسول‌اف، کارگردان مخالف حکومت ممنوع‌الخروج است و نمی‌تواند در جشنواره کن حاضر شود


محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و از چهره‌های معترض و مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی در حالی از کشور ممنوع‌الخروج است که قرار بود به‌ عنوان داور در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن حضور داشته باشد.

هالیوود ریپورتر در گزارشی با اشاره به ممنوعیت خروج از کشور برای رسول‌اف، نوشت کارگردان فیلم‌های «شیطان وجود ندارد» و «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» که بهمن ماه گذشته به‌دلیل بیماری و ناخوشی از زندان اوین آزاد شده بود، همچنان قادر به خروج از ایران نیست.

بر اساس این گزارش، رسول‌اف امیدوار بود پس از هفت ماه حبس موقت و آزادی، بتواند به‌ عنوان داور در جشنواره کن امسال شرکت کند.

جعفر پناهی، دیگر کارگردان مخالف حکومت هفته گذشته برای اولین بار در ۱۴ سال گذشته اجازه یافت تا ایران را ترک و به خارج از کشور سفر کند.

رسول‌اف اما همچنان اجازه خروج از کشور را ندارد.

این کارگردان ۵۰ ساله یکی از برجسته‌ترین منتقدان جمهوری اسلامی است و اظهارات علنی او در طول سال‌ها چندین بار او را راهی زندان کرده است.

رسول‌اف از شش سال پیش ممنوع‌الفعالیت و ممنوع‌الخروج بوده اما همچنان به کار خود ادامه داده و فیلم‌هایش را مخفیانه ساخته است.

فیلم سینمایی «شیطان وجود ندارد» او در سال ۲۰۲۰ که به گفته هالیوود ریپورتر «خشونت و ریاکاری در هسته مرکزی جمهوری اسلامی» را هدف قرار داده بود به صورت قاچاقی از ایران خارج و با نمایش در جشنواره فیلم برلین، برنده خرس طلایی بهترین فیلم شد.

رسول‌اف قبل از این که ممنوع‌الخروج شود، پای ثابت جشنواره‌های خارجی از جمله کن بود؛ «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» (۲۰۱۳) و «لِرد» (۲۰۱۷) هر دو در بخش «نوعی نگاه» این جشنواره به نمایش درآمدند و اولی جایزه منتقدان فیپرشی و دومی جایزه بهترین فیلم را برد.

او آخرین بار برای تور نمایش بین‌المللی «لرد» توانست ایران را ترک کند و پس از بازگشت به کشور در شهریور سال ۱۳۹۶ پاسپورتش از سوی حکومت مصادره شد.

این کارگردان منتقد در تاریخ ۱۷ تیر سال گذشته در ارتباط با بیانیه موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

رسول‌اف در نهایت بهمن سال گذشته و به دنبال صدور بخشنامه موسوم به «عفو»، از زندان آزاد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد