ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

«خشم» جهانی از نخستین اعدام در اعتراضات جاری ایران؛ هشدار در مورد اعدام‌های بیشتر

اعدام یک معترض در ایران در روز پنجشنبه ۱۷ آذر محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت و سازمان‌های حقوق بشری در مورد دیگر اعدام‌های قریب‌الوقوع هشدار دادند.

محسن شکاری ۲۳ ساله به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی» در روزهای نخست اعتراضات جاری، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با طناب دار اعدام شد.   محسن شکاری به «محاربه» متهم شده بود که بر اساس قانون مجازات اسلامی حکم آن اعدام است

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خبر این اعدام را «وحشتناک» خواند و گفت اجرای این حکم سه هفته پس از آن صورت گرفت که محسن شکاری در «یک محاکمه کاملا ناعادلانه» به مرگ محکوم شد.

این سازمان حقوق بشری افزوده است: «اعدام او ماهیت غیرانسانی نظام به اصطلاح قضایی ایران را آشکار می‌کند، در حالی که این سرنوشت در انتظار شمار دیگری از افراد است».

واکنش کشورهای غربی

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به اعدام محسن شکاری اظهار داشت: «تحقیر حیات بشری از سوی رژیم ایران حد و مرزی ندارد».

او با توصیف محاکمه این معترض به عنوان یک «محاکمه کاملا شتابزده» افزود: «تهدید به اعدام خواست آزادی را خفه نخواهد کرد».

آن‌کلر لِژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز اعدام محسن شکاری را «قویا» محکوم کرد و به خبرنگاران گفت:‌ «این اعدام در صدر دیگر خشونت‌های جدی و غیرقابل قبول قرار می‌گیرد».

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز پنجشنبه از اعدام محسن شکاری «ابراز خشم» کرد و در توئیتی نوشت: «جهان نمی‌تواند چشم خود را به خشونت نفرت‌انگیزی که رژیم ایران علیه مردم خود روا می‌دارد ببندد».

وزیر خارجه استرالیا هم اعلام کرد که کشورش از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اعدام یک معترض در اوایل امروز توسط دولت ایران به شدت ناراحت است.

پنی وانگ گفت ما از ایران می‌خواهیم که اعدام‌ها را فورا متوقف کند و به تلاش جهت پاسخگو کردن ایران برای این کار، از طریق سیستم چندجانبه و با همکاری شرکای خود، ادامه خواهیم داد.

محسن شکاری به «محاربه» متهم شده بود که بر اساس قانون مجازات اسلامی حکم آن اعدام است.

ایران پس از چین بیشتر شمار اعدام‌ها را در جهان دارد و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ مورد اعدام در کشور به ثبت رسیده است.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز ۱۵ آذر برای پنج معترض دیگر احکام اعدام صادر کرد و تعداد اعدام‌ها برای اعتراضات جاری را به ۱۱ مورد رساند.

از زمان آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در روز ۲۶ سپتامبر، بیش از ۴۵۸ نفر کشته شده‌اند که دست‌کم ۶۳ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد