ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

مولوی عبدالحمید: حکم محاربه صادر نکنید، حقوق بهاییان هم باید رعایت شود

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست از صدور احکام «محاربه» برای معترضان خودداری کنند و تاکید کرد که حقوق همه مردم، حتی بهاییان، باید رعایت شود.

وی در طول خطبه‌های نماز جمعه که بارها با تکبیر تائیدآمیز نمازگزاران مواجه شد، گفت حق و حقوق همه ایرانی‌ها از هر مذهب و قومی «باید رعایت شود».   مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

او تاکید کرد: «همه ایرانی هستیم و یکی هستیم، از زرتشتی تا دراویش و همه ادیان، حتی بهایی هم انسان است و ایرانی است و حقوق دارد و باید حقوقش رعایت شود».

وی با بیان نمونه‌های تاریخی از دوران پیامبر اسلام و نیز دوران خلافت علی، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنت، گفت که برخورد خشونت‌آمیز با معترضان مخالف «رویه» آنها و کتاب مقدس اسلام است.

مولوی عبدالحمید بازداشت‌شدگان اعتراضات را «اسیر» نامید و گفت برخورد با آنها مشمول قوانین و رویه اسرا است و نباید با خشونت با آنها برخورد شود.

وی گفت: «محاربه بر اساس قرآن مسلحانه است. اعتراض با سنگ و چوب و داد و بیداد محاربه نیست.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان به قضات نیز توصیه کرد «حق را ناحق و ناحق را حق نکنند» و به راحتی حکم اعدام و محاربه صادر نکنند تا «روز قیامت در درگاه خدا مواخذه نشوند».

وی معترض را با «محارب و مفسد» متفاوت دانست و گفت که مردم حالا «اعتراضی دارند، ۴۴ سال ملت تحمل کردند، مردم تحمل کردند، حالا اعتراضی پیش آمده شما هم تحمل‌شان کنید».

مولوی عبدالحمید در عین حال بر اعتراض «سالم» تاکید کرد و از معترضان خواست از «تعرض به اموال عمومی ماموران» خودداری کنند.

وی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که با مخالفان و منتقدان نیز نشست و برخاست و مشورت کرده و صدای آنها را بشنوند و حتی با زندانیان گفت‌و‌گو کنند.

او تاکید کرد که «اگر راه انتقاد گرفته شود، ایجاد استبداد می‌کند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که حرف حق را حتی از آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و قاتل هم باید شنید و مسئولان وقتی ادعای اسلامی دارند، باید بازوی آنها مقابل مردم پایین باشد».

وی چندین‌ بار خواستار خودداری حاکمیت از «زدن و کشتن و زندانی‌ کردن» معترضان شد و اضافه کرد حتی «قوانین نیز در صورت اشتباه بودن، باید بر اساس خواست ملت تغییر کنند».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد