ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

پهپاد ایرانی عامل حمله به نفتکش اسرائیلی بوده است

نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه اول آذر اعلام کرد در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که در حمله هفته گذشته به نفتکش متعلق به یک میلیونر اسرائیلی از یک پهپاد ساخت ایران استفاده شده است.

حمله پهپادی به نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که با پرچم لیبریا در تردد بود سه‌شنبه هفته گذشته در نزدیکی سواحل عمان روی داد. حمله پهپادی به نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که با پرچم لیبریا در تردد بود سه‌شنبه هفته گذشته در نزدیکی سواحل عمان روی داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، به نظر می‌رسد که این حمله بخشی از جنگ در سایه بین ایران و اسرائیل در سطح منطقه است که یکی از عناصر آن حمله به شناورهای مرتبط با شرکت های اسرائیلی در آب‌های خاورمیانه است.

نیروی دریایی آمریکا گفت کارشناسان این نیرو صدمات ناشی از انفجار از جمله ایجاد حفره‌ای به قطر ۷۶ سانتی متر در بدنه نفتکش و آثار و قطعات به جا مانده از بمبی را که به این شناور اصابت کرده بود، بررسی کرده‌اند. این شواهد برای انجام آزمایش‌های دقیق‌تر به مقر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین منتقل شده است.

کارشناسان نیروی دریایی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در این حمله از یک پهپاد «شاهد ۱۳۶» استفاده شده است، همان مدلی که ارتش روسیه در حملات گسترده خود به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین از آنها استفاده می‌کند. نیروی دریایی آمریکا یادآوری کرد که شورشیان حوثی در یمن نیز در حملات اوایل سال جاری میلادی به اهدافی در عربستان سعودی و امارات متحده از پهپادهای ایرانی استفاده کردند.

دریادار برد کوپر فرمانده یگان‌های دریایی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفت: «حملات ایران به نفتکش‌ها در مسیرهای کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی عمدی و خطرناک است و جان خدمه این شناورها و امنیت مسیرهای کشتیرانی را به خطر می‌اندازد.»

نفتکش «پاسیفیک زیرکون» توسط شرکت کشتی‌رانی «ایسترن پاسیفیک» که دفتر آن در سنگاپور و متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایدان اوفر است اداره می‌شود. پیش از این مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفته بودند که به احتمال فراوان این حمله توسط ایران انجام شده است.

حکومت ایران تاکنون در مورد این حمله و اتهاماتی که در این رابطه مطرح شده اظهار نظر نکرده است.

سال گذشته نیز بر اثر حمله پهپادی به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل به نام «مرسر استریت» در نزدیکی سواحل عمان دو خدمه این شناور کشته شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد