ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

کمک بالقوه اپل به سانسور در چین، پس از اعتراضات کم‌سابقه در پکن

شرکت آمریکایی اپل محدودیت‌هایی را در زمینه به اشتراک‌گذاری فایل‌ بین دستگاه‌های آیفون فروخته شده در چین اعمال کرده که این اقدام می‌تواند به صورت بالقوه به سانسور اطلاعات در چین کمک کند.

قابلیت ایر دراپ (AirDrop) در آیفون، اجازه می‌دهد تا به صورت نامحدود فایل‌هایی از هر نوع از جمله عکس و ویدئو، میان یک دستگاه آیفون با یک دستگاه دیگر در نزدیکی خود، به اشتراک گذاشته شود.

از روز چهارشنبه، به‌روزرسانی دستگاه‌های تلفن‌ همراه شرکت اپل که در چین فروخته می‌شوند، پس از ده دقیقه به‌طور خودکار این قابلیت را غیرفعال می‌کند.

این محدودیت، احتمال دریافت غیرمنتظره فایل‌ها از افراد غریبه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پیشتر ایر دراپ به ویژه در چین می‌توانست برای انتقال پیام‌هایی که حساس به نظر می‌رسند و با خطر سانسور از سوی دولت مواجه‌اند، استفاده شود.

به ویژه، پس از تظاهرات کم‌سابقه ماه گذشته در پکن، از این امکان در مکان‌های عمومی از سوی معترضان ضدحکومتی برای پخش شعارهای انتقادی از حزب کمونیست چین استفاده شده بود.

ماه گذشته و در آستانه برگزاری کنگره سراسری حزب کمونیست چین، تصاویری به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران دولتی چند بنر اعتراضی سیاسی را که روی یک پل هوایی در شهر پکن نصب شده، جمع می‌کنند.

این بنرها چند شعار از جمله درخواست برکناری شی جی پینگ، رهبر حزب کمونیست چین و پایان دادن به مقررات سختگیرانه مقابله با شیوع کووید ۱۹ نوشته شده بود.

هنوز شرکت اپل در باره این محدودیت اعمال شده بر آیفون‌های خود در چین توضیحی ارائه نکرده است.

این در حالی است که به نظر نمی‌رسد این محدودیت در زمینه آیفون‌های فروخته شده در خارج از چین اعمال شده باشد.

برخی از کاربران اینترنت در چین روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی چینی «ویبو» که تحت سانسور دولت چین قرار دارد، این اقدام اپل را مثبت و موجب «کاهش قابل ملاحظه آزار و اذیت» غریبه‌ها دانستند.

با این حال، برخی دیگر از کاربران، مدیر عامل اپل را مسخره کردند. یک کاربر چینی با کنایه پرسید: «آیا تیم کوک عضو حزب کمونیست است؟»

دولت چین از نزدیک اینترنت را در محدوده این کشور رصد کرده و محتواهایی را که خط مشی دولت را نقد کند یا احتمالا موجب اعتراضات شود، حذف می‌کند.

در شرایط سانسور در چین، بسیاری از سایت‌های رسانه‌های خارجی بدون استفاده از ابزار دور زدن فیلترینگ در دسترس نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد