ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

امام الازهر در سفر به بحرین از رهبران شیعه خواست با «درگیری‌های فرقه‌ای» مبارزه کنند

احمد الطیب امام الازهر، بالاترین نهاد مذهبی اهل سنت در سفر به بحرین از رهبران شیعه خواست تا در زمینه مبارزه با «تفرقه و درگیری‌های فرقه‌ای» در خاورمیانه تلاش کنند.

آقای الطیب که همزمان با سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به بحرین، به این کشور سفر کرده، روز جمعه در یک نشست با حضور پاپ خطاب به «متکلمان مسلمان در سراسر جهان» به ویژه «برادران مسلمان شیعه» خود گفت که «فارغ از فرقه، جامعه و مکتبشان، برای ایجاد وحدت و تقریب و شناخت متقابل، سریعا گفت‌وگوی جدی درون اسلامی داشته باشند.»

این روحانی مصری همچنین خواهان پایان دادن به «سخنان نفرت‌پراکن» و همچنین عدم استفاده از «مذهب برای دامن زدن به درگیری‌ها» شد.

این اظهارات در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس، جمهوری اسلامی را به ایجاد اختلافات مذهبی در این کشورها از طریق حمایت از گروه‌های شیعی متهم می‌کنند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همچنین در سال‌های اخیر بارها حکومت بحرین را به سرکوب شیعیان این کشور متهم کرده است.

این در حالی است که در داخل خود ایران، رهبران سنی‌مذهب این کشور جمهوری اسلامی را به تبعیض قائل شدن میان اکثریت شیعه و اقلیت اهل سنت متهم می‌کنند.

چند روز پیش، خامنه‌ای در یک سخنرانی به مناسبت «هفته وحدت» ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر آن چه در توان داشته برای تحقق عملی وحدت اسلامی به کار گرفته است.»

این در حالی است که در جریان اعتراضات اخیر، شدیدترین و مرگبارترین سرکوب‌ها، در دو استان سنی‌نشین ایران، کردستان و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

همچنین مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان روز جمعه ٢٢ مهر گفت «وحدت بدون برابری و عدالت و رفع تبعیض امکان‌پذیر نیست.»

سخنرانی احمد الطیب در جریان دیدار پاپ از بحرین

درخواست پاپ برای مقابله با منطق «بلوک‌های متضاد» میان شرق و غرب

همچنین پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در نشست روز جمعه در بحرین، خواستار اتحاد برای مقابله با احیای منطق دوران جنگ سرد، یعنی «بلوک‌های متضاد» بین شرق و غرب شد.

او در این سخنرانی که به نظر می‌رسد اشاره به جنگ اوکراین داشت، گفت: «تعدادی از قدرتمندان در یک مبارزه قاطعانه برای منافع حزبی، احیای لفاظی‌های منسوخ، طراحی مجدد حوزه‌های نفوذ و بلوک‌های مخالف گرفتار شده‌اند.»

پاپ افزود: «ما با آتش با موشک و بمب بازی می‌کنیم. با سلاح‌هایی که باعث اشک و مرگ می‌شود.»
خبرگزاری فرانسه نوشت که در حاشیه این سخنرانی، کاردینال پیترو پارولین، نفر دوم واتیکان که در ماه سپتامبر با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد، از «چند نشانه کوچک» از پیشرفت در مذاکرات با مسکو خبر داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد