ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

امیرعبداللهیان: مسکو می‌گوید سلاح‌های استفاده شده در جنگ اوکراین، روسی است

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه بار دیگر اتهام صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد و گفت که مسکو به تهران اطمینان داده تنها از اسلحه‌های روسی در این جنگ استفاده می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان اظهارات مقامات اوکراین و کشورهای غربی در این زمینه را «فضاسازی» علیه ایران خواند و گفت: «هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین نداده‌ایم.»

این مقام ایرانی با اشاره به تماس تلفنی اخیر خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عنوان کرد که به او گفته ایران آمادگی برگزاری نشست مشترکی با حضور نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی را دارد و اگر در این نشست مشخص شود که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، تهران بی‌تفاوت نخواهد ماند.

ساعاتی قبل از این اظهارات، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود که روسیه حدود دو هزار فروند پهپاد به ایران سفارش داده است.

کی‌یف می‌گوید که روسیه در دور تازه حملات خود با پهپادهای ایرانی زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار داده و ده‌ها تن از غیرنظامیان را کشته است.

این اتهام موجب شد تا ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر «صنایع هوایی شاهد» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همراه با سه مقام ارشد نظامی سپاه تحریم کنند.

با این حال تهران همواره چنین اتهامی را رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان نیز در اظهارات روز دوشنبه خود گفت که تهران برای برقراری صلح در منطقه، از جمله در اوکراین، تلاش می‌کند.

وی اظهار داشت: «مقامات روسیه تاکید کردند که سلاح ها علیه اوکراین، روسی است و اطمینان داریم هیچ تهدیدی از ایران در قبال اوکراین وجود ندارد و هیچ سلاحی به روسیه نداده و نخواهیم داد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد