ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

درخواست سازمان حقوق بشر ایران برای واکنش فوری جامعه جهانی به شکنجه بازداشت‌شدگان اعتراضات

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران، پس از بازداشت، به شکل‌های مختلف شکنجه شده‌اند. این سازمان خواستار اقدام فوری جامعه جهانی شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «احتمال شکنجه و مرگ بازداشت‌شدگان که بعضا مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته‌اند، بسیار جدی و اقدام فوری جامعه جهانی در این شرایط بسیار ضرور‌ی‌ است.»

این سازمان همچنین اعلام کرد برخی از بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌های غیررسمی نگهداری می‌شوند که هیچ نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

به گفته این سازمان، در بازداشتگاه‌های رسمی نیز دستگیر‌شدگان در اتاق‌هایی با تراکم بسیار بیشتر از ظرفیت و بدون امکانات بهداشتی نگهداری می‌شوند.

ایران‌اینترنشنال روز ۱۳ مهر خبر داده بود ماموران امنیتی، زنان بازداشت شده در جریان خیزش مردمی را به شکل‌های مختلف مورد آزارهای متفاوت قرار داده‌اند و از جمله آنان را هنگام بازرسی، در مقابل دوربین مدار‌بسته لخت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۰۰ زن در سالن ورزشی زندان قرچک ورامین، با شرایط بسیار بد و غیر بهداشتی برای بیش از ۱۲ روز پیاپی نگهداری شده‌اند در حالی که تنها سه توالت و سه حمام در این سالن در اختیارشان بوده است که در تمام آن‌ها هم دوربین مداربسته وجود داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران اما اعلام کرد بر اساس تخمین‌ها چند هزار نفر در ایران دستگیر شده‌اند که در میان آنان دست‌کم ۳۸ روزنامه‌نگار، ۱۷۰ دانشجو، ۱۶ وکیل دادگستری و بیش از ۵۸۰ فعال مدنی، از جمله کنشگران صنفی معلمان و فعالان کارگری قرار دارند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۷۰ دانشجو نیز در شهرهای مختلف ایران به دست ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.
این سازمان همچنین اعلام کرد تعدادی از بازداشت‌شدگان کودک بوده‌اند.

یک روز پیش از این گزارش، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، اعلام کرده بود حدود ۲۰۰ دانش‌آموز در جریان اعتراضات در استان تهران بازداشت شده‌اند.

بر اساس گفته او، این دانش‌آموزان به زندان فشافویه منتقل و در نهایت آزاد شده‌اند.

به گفته علیرضابیگی، ۲۰۰ دانشجو نیز بین دستگیرشدگان بوده‌اند و ۳۶۰ نفر از دستگیرشان، زنان معترض بوده‌اند.

بر اساس اظهارات مقامات رسمی، در جریان خیزش مردمی شهریور و مهر ۱۴۰۱ به دنبال کشته شدن مهسا امینی در هنگام بازداشت از سوی گشت ارشاد، هزاران نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد