ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

ایران ما

جدیدترین خبرهای ایرانی وجهان (دیروز-امروز-فردا)

چرا طنزپردازان ایرانی دستگیر می‌شوند؟

طنزپردازان ایرانى: شاکر بوری، یکی از طنزپردازان منتقد در فضای مجازی، از سوی اطلاعات سپاه شهرستان آبادان بازداشت شد، و از سه روز پیش تا حالا خبری از او در دسترس نیست. همچنین با گذشت دو ماه تقریبا از بازداشت مهدی اعتماد سعید، بازی‌پرداز و هنرمند تئاتر، او نیز از حق دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم است.


طنزپردازان ایرانی چیکار می‌کنند؟

مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان به نقل از فعالان شبکه‌های مجازی در خوزستان نوشت که شاکر بوری روز ۹ مرداد و در پی مراجعه به اداره اطلاعات سپاه آبادان برای استرداد تلفن همراهش، ناپدید شده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر هم نیروهای لباس شخصی با یورش به خانه‌اش، تلفن همراهش را ضبط کردند و با خود برده بودند.

این طنزپرداز اهل خوزستان است و در ویدیوهای متعددی به زبان طنز از از مسؤولان کشور و نابه‌سامانی‌ها و مشکلات انتقاد می‌کند.

با گذشت سه روز از بازداشتش، تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است و اطلاعی از وضعیتش در دست نیست.

این طنزپرداز مدتی قبل تصویری از تاریخچه تماس‌های ناشناس نهادهای امنیتی را با خودش منتشر کرده و در یک استوری نوشته بود: “بعد از تماس برادران بالا و ارشاد، منِ خطاکارِ عوضی، دو استوری و پست ثبت‌احوال و علم‌الهدی رو پاک کردم. ببخشید”.

بوری همچنین در چندین استوری در هفته‌های گذشته به احضار چندباره خود هم اشاره کرده بود: “هر روز یک خط قرمز جدید، هر روز تعهد بابت چیزی جدید. نقدِ طنز من که برگرفته از شیرین‌کاری خودتان است، کجای امنیت کشور را تهدید کرده که هر بار باید من را احضار کنید؟”

این طنزپرداز افزود: “دیگر حوصله این ماراتن احضار، بازجویی، تعهد را ندارم؛ جرم ما این است که حرف می‌زنیم. باید دید و ساکت شد که مبادا به حضرات بر بخورد”.

بوری همچنین در یکی از استوری‌های اینستاگرامش درباره یکی از بازجویی‌های او گفت که ازش می‌پرسند” از کی خط می‌گیری؟” ادامه داد:” از فقر، بدبختی و سفره و سرمایه مردمی که با وجود این بی‌سوادها نصف شد، خط می‌گیرم”.


بازداشتن پایان ندارد!

در ماه‌های گذشته احضار و دستگیر شدن فعالان فضای مجازی، هنرمندان و بازیگران و طنزپردازان گسترش یافته است؛ از جمله مهدی اعتماد سعید، هنرمند تئاتر و بازی‌پرداز که حدود دو ماه پیش دستگیر شد.

به گفته نزدیکانش، مهدی اعتماد سعید از امکان داشتن وکیل، ارتباط با خانواده و پیگیری پرونده در روندی شفاف و عادلانه محروم مانده است.

ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، حمید پورآذری، سهیلا گلستانی، زینب موسوی و ده‌ها هنرمند و طنزپرداز دیگر نیز در جریان خیزش انقلابی ایرانیان علیه ج.ا و به دلیل همراهی با اعتراضات مردم بازداشت و برای مدتی زندانی شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد